torsdag den 26. juni 2008

Send Sander til en ørelæge!

Nedenstående er dd. sakset fra Altinget.dk, som hermed skal have lidt reklame for sit fremragende jorurnalistiske arbejde på dette område. Det er et led i et større interview med Sander. Jeg foreslår at vi næste gang samler ind til en øreoperation på et eller andet privathospital til manden.


Det er så let at skrive under
Der har også været en mere græsrodsorienteret kritik af universitetslovens konsekvenser for ansatte og studerende i form af en underskriftsindsamling med foreløbigt over 5000 underskrivere. Men du har ikke rigtigt villet kommentere det, hvorfor?

"Nej, det er så let at skrive under. Jeg har spurgt mange, jeg har mødt på universiteterne, om de har skrevet under, og jeg har mødt to. Den ene vidste ikke, hvorfor hun havde skrevet under, og den anden troede, at hun fik flere penge ud af det. Altså, du kan også gå på gaden og lynhurtigt samle 100 underskrifter til fordel for Altinget.dk. Men man skal også klar over, hvad man skriver under på."

Men alligevel kunne du jo godt som minister sige, lad mig dog lytte til, hvad de siger?

"Jeg lytter til alle, der kommer med brugbare indspark, for universiteterne er i en kolossal omstilling i disse år, og næste år skal vi i gang med en evaluering af universitetsloven, så derfor lytter jeg selvfølgelig. Men det her med at sige, at vi bare skal have en ny universitetslov, og at de eksterne bestyrelser skal smides på porten, det kan jeg ikke bruge til noget. Og så jeg tror faktisk ikke, at der generelt på universiteterne er et ønske om at vende tilbage til den gamle styreform."

Så de påvirker dig ikke, de her protester?

"Jamen, hvis det er sådan, at man kommer med nogle konstruktive kritikpunkter, så er jeg meget lydhør over for alle, uanset om man har skrevet under eller ej. Og så vil jeg også have lov at undre mig over, at jeg på min tur rundt her i foråret på syv af otte universiteter, hvor jeg har mødt forskere og studerende, slet ikke har været kritik i den størrelsesorden, som der blandt andet har stået i enkelte universitetsaviser. Der er kommet højest to-tre kritiske spørgsmål fra enkelte studerende, og hvert sted er der maksimalt mødt 50 op."

2 kommentarer:

Curt Hansen sagde ...

Interviewet med Sander (eller dele af det?) kan nu læses af alle på ministeriets hjemmeside, og i arkivet her, nederst. Det er lettere rystende at se hvordan en minister for forskning og uddannelse taler ned til de tusindvis af højtuddannede folk, der har valgt at sætte deres signatur på erklæringen, jævnfør Sanders udtalelse: "du kan også gå på gaden og lynhurtigt samle 100 underskrifter til fordel for Altinget.dk. Men man skal også være klar over, hvad man skriver under på." (sic!)

PederZen sagde ...

For mit vedkommende kendte jeg intet til forskningspolitik, da jeg blev gjort opmærksom på indsamlingen, men jeg brugte derfor også en halv dag på at finde information, så jeg netop ikke bare var et fjols, der skrev under! Hvis Helge Sander mødte mig på gaden, kan det da godt være, at jeg ikke på stående fod vil kunne huske alle de overvejelser, jeg gjorde mig, men det er jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke tænkte mig om, før jeg skrev under. Helge Sanders udtalelser er temmelig provokerende. Desværre kan vi nok ikke forvente nogle kommentarer fra folk, der "bare skrev under", da de nok heller ikke vil være aktive her på bloggen...